Kaapstad is tof!

Na een lange onrustige vlucht met overstap in Qatar lopen we eindelijk de terminal van Kaapstad uit. Eerst even de lucht opsnuiven. Hoe ruikt Zuid Afrika? Ahhh lekker!

Met MyCity rijden we voor zo'n €6,50 per persoon naar het centrum. De bussen zijn redelijk modern en niet erg vol. Na een groot industrie gebied rijden we langs vele treurige sloppenwijken waar de wc hokjes op een rijtje staan en de vuilniszakken over het hek worden gegooid.

Treurig, maar hierna wordt alles groener en zien we zelfs flamingo's in een riviertje langs de snelweg. Cool!

De Tafelberg is goed in beeld en die is best indrukwekkend. Onderaan de berg is een klein park waar we vanuit de bus zebra's zien rennen. De raampjes in de bus staan open, de frisse wind waait naar binnen en ruikt een beetje naar barbecue.

Als we bij ons hotel aankomen zijn we behoorlijk moe. Er is geen tijdsverschil, maar we zijn wel 24 uur onderweg geweest.

We slapen één nachtje in The Backpack hostel, omdat we een dag eerder aan zijn gekomen dan in eerste instantie gepland was. Ons bed staat vannacht in een safaritent, om er vast in te komen. Hoera Afrika!

Het is een leuk complex op een goeie lokatie midden in de stad mét een zwembad. Overal vind je kleine binnenplaatsjes en zithoekjes. We eten snel wat bij een restaurantje om de hoek en nemen daarna onze rust in een van de zithoekjes in de tuin met uitzicht op de Tafelberg. 's Avonds kletsen we wat met een Australische jongen die in Ecuador woont en een Zwitsers meisje. De jongen nodigt ons uit om volgend jaar in Ecuador bij hem langs te komen... doen we! :-)

Het is gezellig druk op de binnenplaats van het hostel dus we blijven nog even lekker zitten met ons flesje uitstekende supermarktwijn van 3 euro.

De volgende dag moeten we verkassen naar een ander hostel. We hebben gereserveerd bij HomeBase, dat vlakbij de 'uitgaansstrip' van Kaapstad ligt. Als we inchecken krijgen we een tweepersoons kamer toegewezen met gedeelde badkamer. Ik zeg tegen de dame die ons door het behoorlijk gedateerde hostel rondleidt dat we een eigen badkamer hadden verwacht en binnen no time krijgen we die ook. Het hostel is niet vol, dus een upgrade is geen probleem. Nice! Betere kamer mét eigen badkamer.

Vandaag lopen we naar de wijk Waterfront, dat ligt bij de haven. Leuk om rond te kijken, aparte gebouwen, wat winkeltjes en een paar enorme boten. Het is er best druk. We vermaken ons prima door mensen te kijken, maar vragen ons wel af waarom ze hier zijn. Het is hier niet echt heel bijzonder, maar wel de moeite waard, dus dat zal iedereen dan wel denken.

Er is een Foodmarket, een grote hal met verschillende eettentjes en winkeltjes. Het is erg smaakvol ingericht en ruikt er heerlijk. We zien de raarste gerechten voorbij komen, maar omdat we nog geen honger hebben en ons hebben voorgenomen ons strakkere budget meteen te handhaven, slaan we een maaltijd voor alsnog even over.

Wanneer we na de leuke stadswandeling terug komen in ons hostel krijgen we de tip om bij de Asian food bazaar te gaan eten. Ja, we willen natuurlijk eigenlijk de Zuid Afrikaanse keuken uitproberen maar we besluiten toch te gaan want we hebben best wel honger en niet veel zin om nog een restaurant uit te zoeken. Goedkoop is het zeker, een soort sfeerloze vreetschuur met verschillende balies alle soorten Aziatisch eten. Zodra we besteld en betaald hebben is het zo klaar en als we aan ons tafeltje ons bakje openen zien we pas hoeveel het is. We eten ons tonnetje rond en geven de rest aan een zielig kijkende zwerver die al een paar keer 'toevallig' voorbij was gelopen.

Nou, dat was... ehhh, niet voor herhaling vatbaar.

Als we terug naar ons hostel lopen komen we door Longstreet en zien direct het superleuk café, Tiger's Milk, waar we de rest van de avond doorbrengen. Heerlijke muziek, gezellige inrichting en BIER! Daar gaat ons budget.

Na een gezellige avond lopen we terug naar ons hostel en worden we aangesproken door een man die (net als alle andere bedelaars in de stad) graag wat geld van ons wil. Hij brabbelt wat over z'n zielige kindjes en zijn etenloos bestaan.

Hij laat zich niet gemakkelijk afpoeieren en we hebben het met hem te doen, maar uit veiligheid zeg ik hem dat we niets hebben en ik roep, god bless you man!

Dan is het goed, hij legt z'n hand op z'n hart en loopt door.

Na een zeer oncomfortabele nacht in ons hostel besluiten we iets actiefs te gaan doen. We gaan de Tafelberg op!

Hoewel deze nu nog gedekt wordt door een dik kleed van wolken hebben we goeie hoop.

Vanuit het centrum is het zo'n 1,5 uur lopen naar het Cable Station waar de lift vertrekt.

Een retourtje met de lift omhoog kost €17,50 per persoon, argh... we gaan lekker lopen!

We wandelen verder de weg af en vragen aan een jongen die we tegenkomen of we daar goed zitten.

De jongen stottert en is duidelijk een beetje zenuwachtig. Met een glimlach vertelt hij ons dat we nog even door moeten lopen en het tweede pad moeten nemen, die is iets makkelijker. Zodra we na een uur bij de ingang van het pad zijn, zien we dat de hike naar boven nog 2,5 uur is. Huh? De Australische jongen in het hostel zei dat hij er een uur over had gedaan. Wij zijn inmiddels al 2,5 uur onderweg en kennelijk pas op de helft.

Het uitzicht bovenop de berg is fantastisch. Zo'n massief stuk steen van 260 miljoen jaar oud...

Er liggen verschillende paden en het is duidelijk dat de meeste bezoekers rondom de lift blijven hangen.

We lopen over de gehele berg en zien een groep Klipdassies (bergmarmotten), heel schattig.

Het uitzicht rondom is werkelijk spectaculair! Devils Peak, Leeukop en de 12 apostelen lijken op te reizen vanuit een dikke laag dikke witte mist. Magisch... alsof we in de hemel zijn.

De bewolking trekt helemaal weg en Kaapstad laat zich zien. Pas na een paar uur hebben we genoeg gehad van deze schoonheid en lopen we weer terug naar ons hostel.

Na wederom een onrustige nacht gaan we er een dagje met de trein op uit. Het station is vlakbij ons hostel en de trein is makkelijk en goedkoop. We bezoeken Simons Town waar zich een pinguïn kolonie heeft gevestigd.

Tot nu toe hebben we de inwoners van Kaapstad alleen maar ervaren als heel vriendelijk en behulpzaam, ook op het station is dat niet anders. Het is een bijzondere ervaring, de trein is erg vol en ingedeeld als metro dus iedereen zit naast elkaar en bekijkt ons vreemdelingen uitvoerig. We zijn de enige blanken, dus we vallen best een beetje op. Een man naast me probeert een praatje met me te maken en vraagt waar we vandaan komen. Als hij hoort dat we Nederlands zijn zegt hij dat hij dat al dacht want hij kon alles verstaan wat we zeiden. Oeps, ehhh wat hebben we allemaal gezegd?

De man vertelt wat over de geschiedenis en over onze bestemming. Erg leuk, zo'n praatje.

Vanaf het station van Simon's Town lopen we in een half uur naar Boulders Beach waar we de pinguïnkolonie bezoeken. De toegang tot het strandje kost zo'n €5,- per persoon maar iets vóór het strandje is er nog een, die is gratis. Er zitten wat minder pinguïns maar wel helemaal exclusief.

De pinguïns zijn erg grappig, hoe ze lopen, ze doen koprolletjes tijdens het zwemmen en spelen met elkaar.

We vermaken ons kostelijk en het weer is geweldig.

Terug in de trein besluiten we uit te stappen in St. James, het station ligt aan zee en we lopen direct het witte strand op. Geweldige rotsen, alleen maar locals én een hele rij gekleurde huisjes. Dit is fijn zeg. We relaxen een uurtje en lopen wat rond over de rotsen waar wat jochies visjes aan het vangen zijn.

Weer zo'n heerlijke dag, we kijken nu al uit naar de comfortabele nacht die ons te wachten staat.

Ons hostel zit aan een drukke straat met veel verkeer en ook het bed is niet al te comfortabel dus in combinatie met de verkeersherrie zijn de nachten flink afzien.

Nog eentje.

De laatste dag in Kaapstad. Ik heb sinds gisteren behoorlijk keelpijn dus we doen het een tikkie rustig aan vandaag. Een leuke stadswandeling en daarna voetjes omhoog op het dakterras. We slenteren door de stad richting de wijk Bo Kaap, de gekleurde huizen en toffe grafitti zijn een lust voor het oog en zijn blij als we besluiten verder lopen dan de eerste straat waar iedereen al staat te fotograferen.

Die laatste avond eten we bij Mama Afrika, een restaurant waar je volgens de beoordelingen moét eten. Ik had al maanden geleden gereserveerd en als we binnen komen krijgen we een el cheapo plekje in de hoek van een soort uitbouw. Het restaurant is sfeervol ingericht maar het 'no one puts baby in the corner' gevoel overheerst. De tent is helemaal vol dus van tafel wisselen is niet meer mogelijk. We plaatsen toch maar een bestelling en tijdens ons voorgerecht begint de Afrikaanse band te spelen. Helaas krijgen we er niet veel meer van mee dan een enkele trom in de verte en een vage schim op een zwart-wit TV. Lichtelijk teleurgesteld verlaten we na het niet echt bijzondere eten direct de tafel om aan de bar dichter bij de band plaats te nemen.

We kunnen alleen nog in een hoekje aan de bar zitten, waar we nog steeds niets kunnen zien.

Eigenlijk hebben we het wel gezien, wat een gehypete bedoeling zeg. Bijna alle gasten staan druk foto's te maken van de band, die in hun krijgerskloffie een act staan op te voeren. We besluiten na dit korte maar dure bezoek een leuker plekje op te zoeken om onze laatste avond door te brengen. Barretjes genoeg!

Compleet laveloos, nee hoor, strak budget, dus na twee biertjes lopen we terug naar ons hostel voor die allerlaatste nacht in ons zo-zo hostel. Maar het deert ons niets want Kaapstad is tof!

Write a comment

Comments: 10
  • #1

Ilse (Thursday, 06 April 2017 21:59)

Heerlijk zo'n dagboekkie �

• #2

Hanneke van de Pol (Friday, 07 April 2017 01:41)

Bahbah, genieten, zelfs laat na mijn werk midden in de nacht nog heerlijk om te lezen. ben een beetje met jullie mee!

• #3

Greet van pareren (Friday, 07 April 2017 07:53)

Hallo lieve Jos en Patricia, heerlijk om dit e lezen en de mooie foto's net of ik er bij ben ik stuur het door zodat meer mensen kunnen genieten van jullie reis. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Liefs mam.

• #4

Frank (Friday, 07 April 2017 12:11)

Fijn zo'n verhaaltje voor het slapen gaan. Zijn we er toch een beetje bij. Geniet!

• #5

Noëlle (Friday, 07 April 2017 21:29)

Naizzzz. Mooie foto's. Groetjes!

• #6

Liz Barton (Saturday, 08 April 2017 01:32)

Good to read of your adventures. Great photos! SA is a place I would like to visit...but at our age I would need a few more stars in the accommodation! My hiking days are definitely over.
    We will be following your progress with interest. At least you have some deluxe accommodation waiting for you in Australia. Be well and take care. Don't let that sore throats get too bad. Get some antibiotics if it does not settle in 48 hours. African bugs are pretty virulent .

• #7

Bert Elferink (Thursday, 20 April 2017 12:32)

Alles goed met jullie. Zorg wel dat je de juiste man mee terugneemt naar Arnhem en geen Gorilla. Ik heb me laten vertellen, dat dat wel eens gebeurt. Advies: laat hem af en toe in een hoge boom klimmen; als hem dat niet lukt, dan heb je de goede. Nog een heerlijke voortzetting van jullie reis. Geniet er van, m aar hou wel af en toe een pauze om ons op de hoogte te stellen v an de voortzetting van jullie reis. Ik kijk er wel dagelijks n aar uit.

liefs,

Bert

• #8

Yvonne (Sunday, 23 April 2017 22:44)

Joehoeeeee... jullie zijn er! Lang op reis... en een heerlijke start in Kaapstad. Zo gaaf om meteen die pinguïns te zien ook. Heel veel plezier op de rest van jullie avontuur!!

• #9

G van pareren. (Wednesday, 26 April 2017 10:47)

Jammer dat ik niet goed ben in het Engels lezen en weet nog niet hoe ik het in het nl kan zetten maar, de foto's zeggen mij ook heel veel het is heerlijk om er bij te zijn.
    26 april is Jos jarig , ik ga een kado uit jullie website betalen ik dacht pitza en bier. Dan zal ik even kijken hoe ik dat geld op jullie rekening kan storten en dan genieten he? Xxx

• #10

Karen (Wednesday, 17 May 2017 11:54)

Woow zie er geweldig uit, zou ik binnekort samen met mijn verloofde ook wel eens willen doen. Ik blijf je volgen,

Alvast dank vor de inspiratie !